Blogpost | 13 juni 2022

Eindelijk: SHFT!

Eindelijk is het zover! Een nieuwe start-up, een nieuwe naam, een nieuw logo. Heerlijk, die romantische, spannende en toch ook een beetje ‘scary’ fase van een nieuwe zaak.

PORTFOLIO FULLWIDTH 06 copy

In het leven moet je vooral dingen doen die je energie geven. Daarom heb ik beslist me voortaan fulltime bezig te houden met wat ik het allerliefste doe: andere ondernemers en managers helpen bij sleutelmomenten.

“Dus, wat wil je precies doen?” vroeg branding agency MOQO me, toen ik hen vroeg een leuke naam, logo en huisstijl te ontwerpen. Samengevat kan je het zo stellen: ondernemers helpen bij sleutelmomenten. Op naar een volgend niveau. Heb ik de wijsheid in pacht? Bijlange niet. Ging alles vlot als ondernemer? Euh, nee, integendeel. Ondernemen is “a bumpy road”. Maar ik ben wel zelf door alle fases gegaan, van start tot exit, met heel veel sleutelmomenten tussenin.

Je beseft het als ondernemer niet altijd scherp op het moment zelf, maar achteraf bekeken zijn er kritische en heel bepalende sleutelmomenten: je job opzeggen en starten, een eerste werknemer, je product/dienst aanpassen omdat geen enkele klant je eerste idee koopt, een tussenlaag installeren omdat je niet iedereen zelf kan aansturen (nee, je kan het echt niet), iemand ontslaan (je eerste ontslag vergeet je nooit), een investeerder aantrekken, een nieuwe business line opstarten, een overname doen, een tweede locatie openen, verder gaan zonder co-founder(s), de dagdagelijkse leiding uit handen geven, een externe CEO aantrekken, key people verankeren....

Mijn praktische ervaring hierbij kan relevant zijn voor collega-ondernemers. Zaken die goed gingen, maar even goed zaken die minder goed gingen en die ik nu anders zou aanpakken. Sommige compleet anders zelfs.

Heb ik de wijsheid in pacht? Bijlange niet. Maar ik ben wel zelf door alle fases gegaan, van start tot exit, met heel veel sleutelmomenten tussenin.
Stijn De Rammelaere - SHFT

SHFT, what's in a name

SHFT dus. Shift, maar dan in hoofdletters en zonder de “i”. SHFT je bedrijf naar een volgend niveau. SHFT betekent ook veranderen, transformeren. SHFT niet enkel je bedrijf, ook je eigen rol als ondernemer. Via de SHFT-toets ga je van gewone letters naar hoofdletters. En zet die SHFT lock gerust aan. Niet toevallig werd de “i” weggelaten. Enkel medeklinkers, dat is hip liet ik me vertellen. Maar vooral: ondernemen doe je niet alleen. Geen “ik” maar “wij”.

Het logo is heel simpel. Twee rechthoekjes op elkaar. Een trap naar het volgend niveau. Een subtiele verwijzing naar de eerste letter van SHFT en mijn voornaam. De kleuren zijn bewust zwart-wit. Geen grijs in SHFT. Want ondernemen is duidelijke keuzes durven maken, en ervoor gaan. Je gaat er voor, of je gaat er niet voor. En advies krijg je best duidelijk, zwart op wit.

Benieuwd? Samenwerken kan op éénmalige ad-hoc projectbasis maar even goed recurrent via bijvoorbeeld een Raad van Advies/Bestuur. Contacteer me vrijblijvend voor een koffie. Zwart uiteraard.

Neem contact op met SHFT

Deze site gebruikt cookies. Ik ga akkoord met de privacy policy.

Aanpassen