Aanpak

Aanpak

Een ambitieuze onderneming gaat door verschillende groeifases, de één al intenser dan de ander. Van start-up tot exit: de uitdagingen variëren volgens de evolutie die je als bedrijf of ondernemer doormaakt, en daar past SHFT zijn aanpak op aan. No-nonsense en pragmatisch, steeds vanuit een strategische invalshoek.

01
SHFT 01
Start-up

In de start-up-fase werk je volop aan de ontwikkeling van je aanbod, bouw je een klantenportefeuille op en neem je jouw eerste medewerkers aan. Je diensten of aanbod pas je (hopelijk) voortdurend aan volgens feedback van de markt en stilaan begint je onderneming te groeien.

Als ondernemer ben je Chief Everything Officer. Bijzonder leerrijk, maar in deze fase kan je nood hebben aan een sparring partner om binnen elk domein de juiste koers te varen.

Vaak voorkomende "fouten" : een product/dienst bouwen die geen enkele klant wil. Of verliefd worden op je product en niet op de klant.

02
SHFT 02
Grow-up

Als ondernemer kan je in de grow-up-fase niet langer iedereen rechtstreeks aansturen (nee, je kan het echt niet allemaal zelf). Dit is dikwijls geen makkelijke fase want je bedrijf is mossel noch vis: geen startup meer, maar ook nog geen scaleup. De uitbouw van het juiste team is cruciaal. Om de maandelijkse vaste (loon)kosten te dragen, focust de ondernemer hier dikwijls vooral op sales. Niet zelden leidt dit tot een bepaalde frustratie intern, omdat je als oprichter bijna altijd bij klanten bent en de werknemers minder aandacht krijgen. Interne communicatie rond missie en strategie wordt dus belangrijker om je snelgroeiende bedrijf volgens jouw waarden naar het volgende doel te brengen.

De bedrijfsvoering wordt complexer: externe ervaring kan helpen om organisatorische vraagstukken af te toetsen of strategische knopen door te hakken.

03
SHFT 03
Scale-up

In de scale-up-fase ligt de focus op de optimalisatie van interne processen om de organisatie beheersbaar te houden. Dit is vaak een fase waarin de ondernemer voelt dat er iets "wringt" met zijn of haar job. De jobinhoud gaat dikwijls van "ondernemen" naar "managen" want er zijn nu éénmaal processen nodig, een CRM tool, een marketingplan, een HR beleid, ... . Rasechte ondernemers vinden deze fase dikwijls minder spannend omdat de trein eigenlijk al vertrokken is. Om schaalbaar te groeien is vaak extern kapitaal nodig. Soms worden investeerders aangetrokken en/of versterkt het bedrijf de organische groei met acquisities.

Als ondernemer ben je nu de "leader of the leaders" en ervaar je of de rol van manager je ligt of als je beter een (externe) CEO aanstelt. Van de installatie van een professioneel management tot de begeleiding bij aandelentransacties of overnames, SHFT adviseert bij elke cruciale beslissing.

04
SHFT 04
In the flow

In deze fase is de organisatiestructuur van het bedrijf bepaald en ligt de focus op de strijd om marktaandeel. Het continu in vraag stellen van je eigen business is noodzakelijk om te blijven groeien. Organisch ligt de focus vaak op groei via nieuwe, innovatieve producten/diensten, ofwel op nieuwe regio's. Doe je dit niet, dan riskeer je een prijsspeler te worden.

Soms wordt deze groei bewerkstelligd door over te nemen. Vaak krijgen ondernemers hier het gevoel dat het tijd is om het bedrijf te verkopen of door te geven. Als ondernemer kan het gevoel ontstaan dat jouw taak is volbracht en geef je de fakkel definitief door aan een CEO, management, investeerder, private equity groep of concurrent.

05
SHFT 05
Exit

Als ondernemer zal je op een bepaald moment op andere activiteiten of bedrijven willen focussen. Of gewoon iets anders willen doen in het leven. Opdat de business niet langer afhankelijk zou zijn van jou als persoon, werken we aan een exitstrategie die de continuïteit van de onderneming garandeert. Deze fase wordt heel vaak onderschat.

Idealiter bereid je dit minstens anderhalf jaar op voorhand voor, maar liefst 3 jaar. Het blijft me verbazen dat veel ondernemers jaren, vaak decennia, met hart en ziel keihard in hun onderneming werken, maar dan onvoorbereid naar de exit gaan. Of hun bedrijf verkopen aan de eerste geïnteresseerde partij zonder die in competitie te zetten. Dit is nochtans een puur, onversneden "moment of truth" en in geen enkele andere fase is de ROI van een goede voorbereiding groter. SHFT kan hierbij helpen.

Strategisch advies op maat

Van een eenmalig project om een concreet vraagstuk aan te pakken tot een adviestraject op lange termijn: SHFT staat ter beschikking met hands-on advies om jouw onderneming in elke fase gecontroleerd te laten groeien.

Op projectbasis

Wil je meer klaarheid over marktbenadering of concurrentie? Heb je strategische vraagstukken rond organisatiestructuren of managementtopics? Je kan SHFT inschakelen op projectbasis voor eenmalige opdrachten.

Adviestrajecten

Ook een structurele samenwerking is mogelijk. SHFT biedt adviestrajecten waarbij de inhoud, vorm en regelmaat van onze sparringsessies afhangen van jouw nood aan advies en ondersteuning.

Deze site gebruikt cookies. Ik ga akkoord met de privacy policy.

Aanpassen